Per-Steinar Karlsen leder elektroarbeidet på E39-anlegget i Lyngdal. Han vil også lede arbeidet med testing av veien frem mot ferdigstillelse.

Nå skal motorveien testes i flere måneder frem mot overlevering til Nye Veier

Bruene er ferdigstilte, tunnelene er snart helt i mål med vann- og frostsikring. Grunnarbeid avsluttes også i ukene som kommer. Frem mot våren og sommeren 2025 vil anlegget preges av lite synlig og hørbart arbeid.

Av Rita Tvede Bartolomei

– Vi er inne i testfasen av anleggsvirksomheten, som vil pågå frem mot sommeren. Veien kan se helt ferdig ut, sett utenfra. Men i det vi kaller installasjonsfasen, er det viktig at alt vi har av elektronikk, testes grundig, forteller anleggsleder for elektro; Per-Steinar Karlsen i Implenia.

Dette arbeidet er ikke så synlig, siden mye testing også vil foregå inne i biler (Aventi utfører arbeidet), under kjøring gjennom anlegget. Og det er mye elektronikk som skal under lupen: Absolutt alt av strømførende objekter som er del av motorveien, skal testes og godkjennes.

– Totalt er det 3000 objekter, slik som bommer og variable skilt, som skal testes alene, og som del av et større system, sier Per-Steinar.

I de 3 videoene under forteller anleggslederen om testfasen i prosjektet:



Vil du varsles når nye saker legges ut?

Loading