Nå er betongdekket til Grøvan bru støpt

Tirsdag 21. juni ble toppdekket til brua støpt. Nå skal betongen herde frem til åpning i juli. Men brua er allerede dimensjonert for asfalt, om kommunen ønsker det i fremtiden.

Brua åpner offisielt fredag 8. juli, for vanlig biltrafikk. For tyngre kjøretøy fra mandag 1. august.

Betongdekket ble støpt tirsdag

Den gamle brua ble revet i mai, og byggearbeidene på ny bru startet i begynnelsen i juni. Til enhver tid har 4 til 8 personer vært i arbeid på bruprosjektet over Lygna.

– I går fikk vi støpt betongdekket, på det som blir en veldig solid og varig bru, sier byggingeniør Tore Solli. Han er plassjef for betongkonstruksjon i Herdal og på Grøvan.

RASK PROGRESJON: Plassjef Tore Solli er godt fornøyd med arbeidet som er gjort så langt på Grøvan. – Veien frem mot ferdigstillelse har gått raskt, sier han.

Tåler tyngre kjøretøy og klar for asfalt

Den nye brua vil tåle adskillig høyere last. Bruksklassen øker fra 5 tonns aksellast og 11 tonns totalvekt på den gamle brua, til 10 tonns aksellast og 50 tonns totalvekt.

– Den gamle brua hadde vært i veldig dårlig forfatning lenge, og den tålte maksimalt en ganske stor traktor med redskaper bak. Til og med septiktømming for MC-klubben var en utfordring før, forklarer Solli.

I tillegg er høyden på bærebjelkene som går langs sidene av brua, kantdragerne, høyere enn standard.

KORTREIST BETONG: Det er Ribe Betong i Lyngdal som har levert betongen. Det er kortreist betong, med bare rundt 4-5 kilometer mellom Grøvan og produksjonsfasilitetene. – På prosjekter som ligger landlig til som dette, er det ikke vanlig å ha tilgang til så kortreist betong. Mange ganger må den fraktes flere mil, sier Tore Solli.

– Det gjør at kommunen vil kunne legge asfaltdekke på brua i fremtiden ved behov. Å ha den muligheten allerede fra start, vil være kostnadsbesparende, tilføyer han.

Prosjektets første støyp.

Bedre å kjøre på

Nye Grøvan bru er en 31 meter lang, og 5 meter bred stålverksbru. Den har samme dimensjoner som den gamle brua. Men i tillegg til å tåle mer vekt, vil den også få en bredere av- og påkjøring. 

UNG SOMMERVIKAR: (f.v.) Terje Solli og sommervikar Henrik Seland Foss (16). Han er elev ved byggfagslinjen ved Eilert Sundt videregående skole i Lyngdal. I de nærmeste ukene fremover får han teste ut hvordan det er å jobbe som betongfagsarbeider.

– Den blir rett og slett mer komfortabel å kjøre på. Fordi den nye brua ikke har en midtsøyle som går ned i vannet, slik som den gamle, blir den også smekrere. I tillegg slipper vi problemet med isdannelse rundt et bærende element nede i vannet, ved høy vannføring, sier Solli.