Like høye: Her ser du hvert brutårn som nå glidestøpes parallelt. Begge tårn beveger seg med samme hastighet oppover. Brutårnene støpes som hule konstruksjoner, der trapper vil installeres, for tilgang til tekniske rom for blant annet belysning til brua.

Allerede noen meter opp i lufta med glidestøpen

Lørdag ettermiddag hadde vi allerede kommet rundt 6 meter opp i lufta, noen få dager inn i 24-timers-arbeidet med glidestøpen.

Av Rita Tvede Bartolomei

Arbeidet som pågår på østsiden av elva Lygna, er den døgnkontinuerlige glidestøpingen av 2 av de 4 brutårnene til Kvelland bru.

Oppover mot himmelen samtidig

Disse to brutårnene glidestøpes samtidig, slik at de begge reiser seg med samme hastighet mot himmelen.

⁃ Midt på dagen i dag var vi kommet rundt 6 meter opp. Da har vi omtrent 36,5 meter igjen, forteller Ole Grindhagen, prosjektleder for brukonstruksjoner og betongarbeider på E39 Lyngdal Øst-Vest.

God glid fremover

Han sier at alt har gått som planlagt med støpingen av de to brutårnene.

– Mye tid må brukes på å ferdigstille og komplettere alt av ulikt utstyr, før vi starter å løfte. Men utstyret begynner å bli komplett nå, så da er det bare å få jevn fart videre på glidestøpen, sier Grindhagen.

Det vil bli en liten stopp i arbeidet i starten av november, for en ombygging av riggen.

– Så fortsetter vi med siste etappe, som er støping av selve søylehodene til brutårnene, sier han.

Digital oppskrift på armering: Slik ser BIM-kiosken på anleggsplassen ut. – Denne brukes aktivt av blant annet jernbinderne, som i detalj kan se hvordan armeringen skal ligge, forlater Ole Grindhagen. En BIM (Building Information Modeling), er en digital «tvilling» av konstruksjonen som skal bygges. Den inneholder alt av informasjon.: Ned til minste bestanddel.

Hva skjer på andre siden av elva?

Allerede nå vil folk som kjører forbi bruarbeidet, legge merke til det som foregår på vestsida av Lygna. Ole Grindhagen forklarer at det som pågår her er arbeidet med fundamenteringen (da også pæling) til de to neste brutårnene.

24 pæler skal ned til hardt fjell for å sørge for stødige fundamenter på vestsiden av brua. Glidestøpen her begynner ikke før om flere måneder til. Illustrasjon er hentet fra BIMen til prosjektet, og viser de armerte betongsøylene under fundamentene.

– Her skal det borres ned 24 stykk, armerte betongsøyler, under de to fundamentene. Diameteren på pælene er 1, 5 meter, og de har en snittlengde på 18 meter, sier Ole Grindhagen.

I tillegg til glidestøpen på østsiden av brua, pågår arbeidet med fundamentene til de to neste brutårnene, på vestsiden av elva. Her skal 24 enorme pæler borres ned til fjell, for å sikre et solid brufundament. Keller Geoteknikk arbeider her (og under) med rigging av utstyr til pæling.

Det var ikke behov for pæler på østsiden av brua, der det glidestøpes nå.

– Det er fordi vi kunne fundamentere rett på fjell. Men vi begynner ikke med denne glidestøpen her før om flere måneder til, sier Ole Grindhagen.

P.S.: Alle fotografier til artikkelen er tatt av Ole Grindhagen.