Signerte kontrakt for ny E39 gjennom Lyngdal
Nye Veier har signert kontrakt for bygging av ny, trafikksikker E39 mellom Herdal og Røyskår i Lyngdal, Agder. Kontrakten har en verdi på rundt 3 milliarder kroner. Det er arbeidsfellesskapet Implenia Norge og rogalandbaserte Stangeland som er totalentreprenører.
For prosjektet E39 gjennom Lyngdal er det gjennomført en vellykket konkretiseringsfase som gjør at kontrakten nå kan signeres.
– Når Nye Veier signerer kontrakter skjer det etter en grundig og omfattende anskaffelsesprosess. Vi må være sikre på at entreprenørene med sine samarbeidspartnere forstår kompleksiteten i prosjektene og har de riktige fagfolkene med seg, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Aanesland peker på at det er ulike utfordringer i veiprosjektet.
– Vi skal bygge flere lange tunneler og bruer, og bygge i krevende og kupert terreng, sier hun.
Dette er prosjektet:
Nye Veier har inngått kontrakt med arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og rogalandsbaserte Stangeland Maskin AS sammen med rådgiver Sweco.
- Kontraktsverdi 2,9 mrd. kroner
- Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal) – Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 km lang.
- Prosjektet starter med planfritt kryss i Herdal i øst og her skal ny E39 kobles sammen med eksisterende E39. Det legges til rette for pendlerparkering og kollektivtransport.
- Strekningen går vestover til planlagt kryssløsning ved Røyskår med påkobling til eksisterende E39.
- Parsellen er planlagt som fire felts motorvei med fartsgrense 110 km/t
- Veien skal etableres i krevende, kupert terreng og kryssing av elva Lygna
- Det skal bygges to lange tunneler på 2,7 og 3,7 kilometer og flere bruer
- Det foreligger vedtatt reguleringsplan
- Oppstart høsten 2021 og den nye veien åpner etter planen i 2025