Dette er fingerfuge med armering, klart for støp på østgående bruoverbygg. Du ser Kålåstunnelen i bakgrunnen. Fingerfugen (ser nesten ut som fingre som kan smette inn og ut mellom hverandre) gir bevegelighet til den 300 meter lange brua.

Derfor «svever» Kvellandsbrua i hver ende

En lang motorveibru som Kvellandsbrua, må ha fleksibilitet i hver ende for å kunne håndtere temperatursvingninger og andre typer belastninger.

Av Rita Tvede Bartolomei

– Vi har glidelager og fuger fordi ulike deler av brua vil bevege seg og få krefter. Da er det greit å ha et frihetsledd der. Der brua kan bevege seg mer som den vil. Så unngår man at det sprekker opp og blir ødelagt, sier prosjektingeniør for konstruksjoner, Ingeborg Mo Sæter i Implenia.

Her i denne videoen får du en enkel forklaring på funksjonen, og hvordan glidelager og fuger fungerer.

Hold deg oppdatert om hva som skjer på anlegget?

Følg oss på Instagram, og se våre innlegg om fag og folk på E39-prosjektet. Dette er stedet å virkelig bli bedre kjent med oss og veien vi bygger for Nye Veier. 

Her kan du se en video som viser siste støp av brudekket på Kvellandsbrua i juni 2024:

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av E39 Lyngdal (@e39lyngdal)



Vil du varsles når nye saker legges ut?

Loading