Fylkesvei 43 er åpen flere timer daglig under støping
Selv under støping av Kvelland bru over fylkesveien, vil veien være åpen flere timer: Fra 4 timer til 10 timer med åpen FV43. Tre døgn i uka i støpeperioden, holdes veien åpen hele døgnet.
Av Rita Tvede Bartolomei
– Vi venter fortsatt på nødvendige godkjenninger fra Vegdirektoratet og Statens vegvesen, for å starte støpearbeidet over veien. Derfor kan vi ikke være mer konkrete med eksakte datoer. Men støpearbeidet over veien ligger fortsattt en god stund frem i tid, sier prosjektleder for Kvelland bru, Ole Grindhagen fra Implenia.
Nødetater slipper gjennom døgnet rundt
Myndighetene krever at entreprenører stenger for allmenn ferdsel under støping av bru over offentlig vei. I 2 til 3 måneder under støping av Kvelland bru over veien, påvirkes derfor trafikken. Men aldri hver dag – og aldri hele døgnet. Nødvendig anleggstrafikk og utrykningskjøretøy med blålys er unntatt regelverket.
– Vi vil i tiden fremover og underveis i arbeidet, ha tett dialog med nødetatene, kommune, næringsliv og lokale bønder, tilføyer Ole.
Er åpen i 3 døgn hver uke under støping
FV43 vil være åpen 3 dager i uka under brustøp over veien. Støp pågår de andre 4 dagene av uka, forklarer Grindhagen.
– Vi jobber med støpen to til fire dager i løpet av en uke. Akkurat hvilke dager det blir, og om det blir to eller fire dager, er klart først rett før hver støp. Men hver uke mens arbeidet pågår, får Statens vegvesen kontinuerlige arbeidsvarslinger fra oss, sier han.
Det blir gjort for at veivesenet kan oppdatere sine offentlige trafikkinformasjonssider.
– Her kan du gå inn på nettet, og sjekke når veien er åpen. Eller du kan ringe 175. Du kan også laste ned trafikk-appen til veivesenet, og planlegge turen din gjennom hele støpeperioden, sier Ole Grindhagen.
Åpen i 4 til 10 timer under støping
Presise datoer og klokkeslett er ikke avgjort ennå, fordi støpeperioden ligger en stund frem i tid. Men allerede nå gi en del forutsigbare holdepunkter.
– Vi starter aldri støp før klokken 09:00 hver morgen. Slik kan folk komme seg til jobb uten å kjøre en omvei. Da vil skolebussen komme seg gjennom hver dag på vei til skolen, presiserer Ole.
På støpedager som krever lang herdetid av brubetongen, vil fylkesveien på gitt døgn holdes åpen i 4 timer. På dager som krever kortere herdetid (alltid minimum 8 timer etter lovkravet), så vil FV43 være åpen i 10 timer.
– På en anleggsplass kan det alltid skje uforutsette ting. Men under støpeperioden vil vi tilstrebe åpen vei, ifra tidligst 23:00 og senest fra kl 05:00 til kl 09:00, sier prosjektlederen for Kvelland bru.
Derfor er det så ulike åpningstider under støping
Grunnen til at åpningstidene for fylkesveien under støp varierer så mye, er fordi betong må ha tid til å herde for å bli sterk nok, forklarer Ole.
– Herdetid påvirkes av temperaturen i lufta, nedbør, og hvor mye betong som skal herde på en gang. Det er kjemi, og det er uforutsigbart. Derfor måler vi temperaturen i betongen gjennom hele herdingen, sier han.
Omkjøringsveiene for vanlige kjøretøy og for tungtrafikk, vil bli godt skiltet under støpeperioden. De kan brukes de dagene du ikke kan benytte deg av 10 eller 4 timer med åpen FV43.
Har du flere spørsmål til oss?
Ta gjerne kontakt med entreprenørens samfunnskontakt, Rita Tvede Bartolomei, på 911 03 929 eller riba@tsmaskin.no. Pressehenvendelser tas med senior kommunikasjonsrådgiver Nils Bernt Rinde på 958 18 472 nils.rinde@nyeveier.no
FAKTA
E39 Lyngdal øst- Lyngdal vest
- Den nye traséen blir en 9,7 kilometer lang, trafikksikker firefelts motorvei, som går fra Herdal til Røyskår. Fartsgrensen blir 110 km/t.
- Veien får 2 hovedbruer og 2 toløpstunneler. Kålåstunnelen blir 2,7 kilometer, mens Rossåstunnelen blir 3,4 kilometer. Hver tunnel får ett separat løp for hver kjøreretning.
- Veibyggingen startet i oktober 2021, og er ferdig i løpet av juni 2025.
- Kontrakten er en totalentreprise til 2,9 milliarder kroner. Nye Veier er byggherre, og bygges av arbeidsfellesskapet JV Implenia-Stangeland.
- De største bruene er Kvelland bru (310 meter) og Hårikstad bru (140 meter). I tillegg skal det bygges flere mindre bruer. Dette er Tømmervik bru (50 meter), Møllevei bru (50 meter) og Raunesteinsli bru (40 meter). Grøvan bru (30 meter) er også del av prosjektet.