Henrik (16) har sommerjobb som betongarbeider på Grøvan bru

I sommer arbeider Henrik Seland Foss (16) fra Lyngdal på den nye brua over Lygna. Han håper på å bli betongarbeider og få lærlingplass på samme E39-prosjekt.

Den hyggelige jobb-historien til Henrik, har Lyngdals avis nettopp skrevet sak om. I sommer skal den unge lyngdølen arbeide sammen med konstruksjonsavdelingen til entreprenørselskapet Implenia, som er del av arbeidsfellesskapet Implenia og Stangeland (JV Implenia Stangeland ANS). Arbeidsfellesskapet bygger ny firefelts europavei mellom Herdal og Røyskår.

VAR GIRA PÅ BETONGJOBB: Henrik Seland Foss skal arbeide i et par uker på Grøvan bru, sammen med kolleger fra Implenia.

Moro å være med på

Det var Henrik selv som tok kontakt med Implenia for å sjekke ut muligheten for sommerjobb, etter et besøk på byggfagslinjen ved Eilert Sundt videregående skole.

– Det er veldig gøy å få være med på et så stort prosjekt og bygge en bro. Jeg tror ikke det er så veldig mange på min alder som får en slik mulighet, sier han til Lyngdals avis i en artikkel søndag 26. juni.

Tirsdag 21. juni støptes toppdekket til brua (en jobb også Henrik var med på). Frem til offisiell åpning fredag 8. juli, skal betongen herde for å tåle vanlig biltrafikk. Fra mandag 1. august kan også tyngre kjøretøy ferdes på brua.

Nysgjerrig på hvordan en bru støpes? Ta en titt på dronevideo fra støpingen i juni. Når brua er helt ferdig vil den bestå av 10 tonn armeringsstål, 30 tonn bærestål og 200 tonn betong.

Selv om det er en bratt læringskurve for Henrik Seland Foss, å være med på et bruprosjekt, så setter han pris på erfaringen og sine kolleger i Implenia:

TRIVES MED KOLLEGENE: Her er Henrik på jobb ute i felt sammen med plassjef for betongkonstruksjoner i Herdal og på Grødal; byggingeniør Tore Solli.

Skryter av kollegene sine

– Jeg har ingen erfaring fra før, så det er jo mye jeg ikke har kunnet. Jeg synes de lærer bort på en bra måte, og hjelper meg når jeg trenger det. Kollegaene mine er veldig greie. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe med betong og ha det som reisejobb. Da er det to uker på, og to uker fri. Så får jeg tid til å være litt i Lyngdal, som er stedet jeg vil fortsette å bo, forteller han til Lyngdals avis.

Den nye, solide brua som nå bygges som en erstatning for gamle, Grøvan bru, er en 31 meter lang og 5 meter bred stålverksbru. i tillegg til å tåle mer vekt, vil den nye brua også få en bredere av- og påkjøring.

Les hele saken i Lyngdals avis her: Ung og lovende lyngdøl arbeider på E39