Nå er vi halvveis med drivingen i tunnel
I slutten av denne uka nådde veiprosjektet en ny milepæl: Drivingen av tunnelløpene til Kålastunnelen og Rossåstunnelen er nå halvveis. Hva vil det egentlig si i antall meter?
Av Rita Tvede Bartolomei
– Vi har drevet 6051 meter nå, av de totalt 13 000 meterne vi skal drive. Dette tallet inkluderer tekniske bygg, tverrslag og tverrforbindelser, sier anleggsleder for tunnel, Adrian Morsund fra Implenia.
492 684 kubikk med fjellmasse er sprengt ut med drivinga så langt.
Drivingen startet i februar
Arbeidet med tunnelløpene til Rossåstunnelen og Kålåstunnelen har pågått siden februar 2022. Drivingen avsluttes i løpet av sommeren og høsten 2023.
Inndriften har siden juni, vært på rundt 200 til 220 meter totalt (på alle fire løp) i uka. Inndrift betyr hvor langt man arbeider seg vei gjennom fjellet.
Løpet til Kålåstunnelen er estimert ferdig drevet i løpet av oktober 2023, mens Rossåstunnelen blir ferdig drevet noen måneder før: I løpet av juni 2023. Offisiell åpning av tunnelene, og endelig ferdigstillelse, er ikke før sommeren 2025.
Klargjøres for etterarbeider
– Hva vil bli det mest krevende videre på tunneldrivingen, etter at halvveis er nådd?
– Vi må begynne arbeidet med å klargjøre for alle etterarbeidene som skal inn når tunnelene er ferdig drevet. Det er kompletterende sikring, veibane, vann og frostsikring og elektro. Dette må planlegges nøye slik at vi har ikke får for mange operasjoner i parallell og dermed utfordringer som følge av samtidighet, forteller prosjektleder Adler Enoksen i Implenia.
– Hvorfor har det kun vært mulig å drive fra en side i Kålåstunnelen?
– Det var utfordrende å komme til i fjellsiden utenfor tunnelen. Derfor har det vært mer effektivt å vente på at tunnelen bryter igjennom og dermed løse arbeidene fra innsiden, tilføyer han.
Vil du vite mer om hvordan vi har jobbet med tunnel?
Da kan du lese mer om drivingen her, og hvor langt vi kommer inn i tunnelen for hver eneste ladning med 950 kilo flytende sprengstoff.
Fakta om E39 Lyngdal øst- Lyngdal vest
- 9,7 km firefelts motorvei (E39) fra Herdal til Røyskår, med 2 hovedbruer og 2 toløpstunneler. Fartsgrensen blir 110 km/t. Kålåstunnelen blir 2,7 km. Rossåstunnelen blir 3,4 km. Hver tunnel får ett separat løp for hver kjøreretning.
- Veibyggingen startet i oktober 2021, og skal være ferdig sommeren 2025.
- Hovedbruene er Kvelland bru (ca. 300 meter) og Hårikstad (ca. 100 meter). I tillegg skal det bygges flere mindre bruer: Tømmervik bru, Møllevei bru og Raunesteinslibrua. Nye Grøvan bru er også del av prosjektet.
- Herdalskrysset og Røyskårskrysset: Disse plankryssene kobler nåværende E39 til den nye veien. Her kommer gang- og sykkelvei langs tilførselsveier, og blir viktige knutepunkt for kollektivtransport, med pendlerparkering- og lademuligheter.