35 meter opp i lufta: Snart skal bruhodene glidestøpes
De to brutårnene til Kvelland bru har nådd 35 meter. Støpen bygges nå om, for å gjøres klar for neste etappe av glidestøpen.
Av Rita Tvede Bartolomei
– Også bruhodene skal glidestøpes, men det blir en pause i støpingen før vi setter i gang igjen. Klargjøringen vil ta rundt en ukes tid, sier Jan-Eirik Nilsskog, anleggsleder for konstruksjoner på E39 Lyngdal mellom Herdal og Røyskår.
Når bruhodene er ferdige vil brutårnene nå sine fullstendige 42,5 meter. Kvelland bru vil totalt få 4 brutårn, som skal bære den rundt 300 meter lange, firefelts motorveibrua ved Grøvan. Brua åpner med resten av veianlegget i 2025.
Vil du vite mer om arbeidet med Kvelland bru?
- Neste uke starter arbeidet med å reise brutårnene til Kvelland bru Artikkelen forteller om arbeidet med de to første brutårnene til Kvelland bru, på østsiden av Lygna.
- Hvordan foregår egentlig en glidestøp? Forklaring på hva glidestøp er, hvordan det fungerer og hvorfor det må jobbes 24 timer i døgnet med støpen.
- Allerede noen meter opp i lufta med glidestøpen En liten oppdatering underveis i arbeidet med glidestæpen.
- Visste du at 24 enorme betongsøyler skal borres ned under fundamentene til Kvelland bru? Denne artikkelen handler om fundamenteringen av de to neste brutårnene (på vestsiden av Lygna), og hvorfor det skal pæles ned til fjell.
- Nesten halvveis: I natt er glidestøpen over 20 meter høy Nesten halvveis til målet på 42, 5 meter – med kun noen meter frem til den første milepælen på 21, 25 meter.
UTSIKTEN OVER LYGNA: Her ser du de to, 35 meter høye brutårnene på østsiden av elva, og arbeidet med fundamenteringen av de to neste brutårnene (pæling), ser du på vestsiden av Lygna. Foto fra droneflygning: Landmåler Mathias Ramsland, TT Anlegg.